Tuesday, February 21, 2023

Mehhiko vol 2đŸ‡ČđŸ‡œ

Hea nĂŒĂŒd kuu aega hiljem peale eelmist postitust meenutada sĂŒndmusi ja emotsioone đŸ˜€ Aga proovime…

Peale Mazunte paradiisi seadsin sammud sealse piirkonna suurimasse linna Oaxacasse, mis ĂŒle Mehhiko on tuntud oma suurepĂ€rase toidukultuuri tĂ”ttu. Kui kĂŒsisin inimestelt enne minekut, et mis seal kindlasti teha ja nĂ€ha tasub, siis justkui ĂŒhest suust vastati, et sĂŒĂŒa. Say no more, sĂŒĂŒa mulle meeldib! Kokku veetsin seal 4 ööd ning tĂ€iesti piisav, ĂŒtleks isegi, et 3-ga saaks ilusti hakkama ning pĂ”hiline, mis mulle jÀÀb Oaxacat meenutama on sealsed vĂ€rvilised majad. Kohalik poiss teadis rÀÀkida, et enne, kui soovid oma maja seal vĂ€rvida, siis pead linnavalitusest lĂ€bi kĂ€ima ning nemad ĂŒtlevad, mis vĂ€rvi su maja tohib olla, et tĂ€naval poleks kahte sama vĂ€rvi hoonet.

Oaxaca imekaunid majad
    
Mole kaste


Edasi liikusin Puebla nimelisse linnakesse ning see on Mehhiko linnadest esimene, kuhu ma kunagi 16-aastasena soovisin tulla. Minu piirkonnas elas Saksamaa vahetusaasta ajal poiss Pueblast ja sellest ajast jĂ€i see nimi mulle meelde. Selle poisiga meil juba ammu suhtlust ei ole, kuid Puebla linn Mehhikos jĂ€i kuklasse kummitama ning nĂŒĂŒd lĂ”puks aastaid-aastaid hiljem ma jĂ”udsin siia. Puebla suutis kohe alguses juba oma temperatuuriga korralikult ĂŒllatada. JĂ”udes pimedas kohale lĂ€ksime bussis tutvunud uue sĂ”braga kohe sĂŒĂŒa otsima ning oiiiii kui kĂŒlm seal oli, eriti tulles kohast, kus ka öösiti oli 25 kraadi sooja. Mina lĂ€ksin pusa ja lĂŒhkadega optimistlikult vĂ€lja, kohalikud vaatasid mind nagu pooletoobist oma talvejopedega. PĂ€eval oli vĂ€ga soe 28 vms, aga Ă”htuti tĂ”mbas 10-le kraadile Ă€ra. Pueblas tegime kohaliku toidu tuuri ning see oli megaĂ€ge, kĂ”ik veeresime sealt Ă€ra, aga sai vĂ€ga palju Puebla piirkonna toite proovida ning vaieldamatult minu lemmik on mole, mis on ĆĄokolaadi- tĆĄillipasta, millest tehakse kastet ja see on imeline! Nii vĂ€ga tahtsin mole pastat koju ka tuua ning Nisupesas mole Ă”htu teha, aga ĂŒldse ei soovi seda mitu kuud kaasas tassida. Aga kui keegi satub Mehhikosse, siis lisaks tacodele ja burritodele soovitan vĂ€ga seda proovida vĂ”imalusel. Oma viimasel pĂ€eval enne El Salvadori lendamist tegin ka temazcali tseremoonia, mille avastasin juba mitu nĂ€dalat varem, aga lĂ€ks meelest Ă€ra, et seda kindlasti Mehhikos olles teha soovisin ja siis eelviimasel pĂ€eval hakkasin paaniliselt otsima, kus seda teha saab ĂŒldse. Leidsin tĂ€iesti kohaliku perekonna, kelle tagaaias need tseremooniad kord nĂ€dalas toimuvad ja kui uberi juht mind sinna Ă€ra viskas kĂŒsis, kas ma kindlasti Ă”iges kohas, sest suht ghetto naabruskond tundus ja ta isegi ootas Ă€ra, et mulle vĂ€rav avatakse, ise mĂ”tlesin ka samal ajal, et kuhu ma nĂŒĂŒd sattusin. Aga koht oli Ă”ige ja see pere megatore. Temazcal on pĂ”himĂ”tteliselt Mehhiko saun, mis on justkui iglu ning keskele on kaevatud maa sisse auk, kuhu pannakse hÔÔguvad kivid ja visatakse vett peale. Tore eks ja eestlasena peaksin saunaga justkui sinapeal olema, aga siin tehakse sellest rituaal ja tseremoonia, mis kestab 3 (!!!!) tundi ja terve selle aja olime me seal kinnises iglus. Selle ajal toimus laulmine, pillimĂ€ng, jutustused legendidest ning kuna tegu oli spirituaalse tegevusega, siis kes nuttis seal, kes naeris, mina aga proovisin kuumas ellu jÀÀda. Kuna see pere inglise keelt vĂ€ga ei rÀÀkinud, siis minul lĂ€ks pool jutust ja lauludest tĂ”lkes kaduma, kuid lĂ”ppkokkuvĂ”ttes peaks temazcal justkui uuestisĂŒndi esindama ning sisenedes ja vĂ€ljudes pidi pĂ”lvitades luba kĂŒsima. Ehk polnud pĂ€ris kĂŒlmsiidersaunajutudsĂ”pradega saunatamine, aga oli vĂ€ga tore ja audente kogemus ning mul on meeletult hea meel, et sain sellest osa saada, aga 3 tundi jutti on ikka next level ulme, pole elusees nii palju higistanud, kui seal temazcalis.

TĂ€navatoit

Turul

Puebla

Peale suurpuhastuse tseremooniat oli aeg minna 10ks pĂ€evaks El Salvadoriga tutvuma, millest vĂ”ib lugeda juba jĂ€rgmises postituses. 

El Salvadorist seadsin aga sammud tagasi Mehhikosse, sest Krissu tuli siia. Eelmine aasta proovisime koos mingit Ă€gedat puhkust planeerida, aga projekt tundus rohkem jalgratta leiutamisena ning sinna see ka jĂ€i ja kui see aasta avastasime, et oleme suht samas piirkonnas samal ajal, siis mĂ”tlesin, et jÀÀksin kahetsema, kui lihtsalt ei viitsiks seda kahetunnist lendu vĂ”tta. NĂ€dal koos Krissu, Iffu ja Tennoga möödus Mehhikos idakaldal Tulumi kandis. PĂ€ris ausalt lĂ”i veider emotsioon sinna tagasi saabudes sisse, sest samas kohas olin ma ka kaheksa aastat tagasi koos oma Austraalia poistega ning kohati tuli nii palju asju uuesti meelde, mis mul tĂ€iesti ununenud olid sellest reisist. Eriti karm oli Playa del Carmeni bussipeatus, kus me 8 aastat tagasi pisarad silmis hĂŒvasti jĂ€tsime ning see oli ka viimane kord, kui me ĂŒksteist nĂ€gime. Poleks lihtsalt kunagi uskunud, et elu mind siia tagasi toob veel.

Koos eesti bandega kĂ€isime Grand cenotes ehk siis Mehhiko looduslikes maaalustes veekogudes, mis on vĂ€ga ilusad oma helesinise veega. 

Cenotes


Rohkem ma Tulumis nendega turistikaid asju kaasa ei teinud, sest esiteks olin enamus asju juba 2015 Ă€ra teinud ning teiseks ossa jummel, kui kalliks on see piirkond lĂ€inud. Olles tulnud teistest Mehhiko piirkondadest, kus turism pole nii A ja O, siis Tulumi hinnad lĂ”id mul alguses normilt vaiba alt Ă€ra. Kohalikuld rÀÀkisid, et kuna koroona ajal oli Mehhiko siinkandis ainuke riik, kuhu sai vabalt reisida, siis tuli siia meeletult turiste ning hinnad lĂ€ksid lakke ja kuigi praegu on ka kĂ”ik ĂŒmberkaudsed riigid reisimiseks vabad, siis hinnad paraku alla pole tulnud. NĂ€iteks selle sama cenote sissepÀÀs maksis veel eelmine aasta 180 peesot ehk umbes 9 euri, tĂ€na aga maksab see juba 500 peesot ehk umbes 25 euri.  Meie ainsal ĂŒhisel nĂ€dalavahetusel mĂ”tlesid teised teha toreda mezcali Ă”htu (Mezcal siis kohalik tekiila laadne jook, mille ĂŒle kohalikud megauhked on), mis julgen suure enesekindlusega vĂ€ita jÀÀb ka minu elu viimaseks mezcali peoks, aga when in Mexico…

Mezcali pidu


Peale Tulumi trippisime Cozumeli saarele, mis vaibi poolest meeldis mulle rohkem, kuid 3 pĂ€eva on rohkem kui kĂŒll selle koha jaoks, kui juhuslikult sukelduja ei ole. Viimasel pĂ€eval rentisime buggy ning tuulest viiduna tegime saarele suht tiiru peale ja kĂ€isime krokodille otsimas.


Cozumel




Peale nĂ€dalat koos trallimist lendasid Krissu, Iffu ja Tenno tagasi Eestisse ning mina liikusin veel ĂŒheks ööks piirilinna Chetumali, et sealt jĂ€tkata reisi Belize suunas. Viimane hommik sai ka veidi tsirkust. Nimelt hostelis oli eelmine Ă”htu tööl ĂŒlitore noormees, kes hullult aitas mind infoga, et kuidas Belize minna sealt, mis hinnad jne, aga kuna kell oli palju, siis enam broneerida ei saanud ja ĂŒtles, et ma seda hommikul teeksin. Hommikul oli tööl aga neiu, kes ei rÀÀkinud mitte ĂŒhtegi sĂ”na inglise keelt ning ainuke vastus igale asjale oli “ei saa”. Tahtsin bussi broneerida, ta ĂŒtles et ei saa. MĂ”tlesin et suva lĂ€hen siis praamiga, sest mul enam peesosid ei ole ja tahan kaardiga maksta. Sellele vastas ka et ei saa. Ma lĂ€ksin juba suht kettasse, et eile Ă”htul sai nii bussi broneerida, praami broneerida ning vajadusel kaardiga maksta mĂ”lemaid ja jĂ€rgmine hommik ei saa midagi. LĂ”puks suht kurjalt ĂŒtlesin, et kontrolligu ĂŒle, sest buss lĂ€heb 45min pĂ€rast ning ma suht kindel, et saab sealt ja kaardiga. Tuli vĂ€lja et saigi. Siis ta ei osanud kaardimakset vĂ”tta, ĂŒtles et mu kaart ei tööta, proovisin teist kaarti, ikka ei tööta (bussi vĂ€ljumiseni 30min). LĂ”puks vĂ”tsin terminali enda kĂ€tte ja tuli vĂ€lja ta kogu aeg kaarti valesse kohta pani. SeejĂ€rel tellis mulle takso, ma kĂŒsisin, et kas taksojuht kindlalt teab, kuhu minna kuna kiire oli juba ammu (bussifirma palus tund enne bussi vĂ€ljumist kohal olla), ta siis rÀÀkis juhiga ĂŒle ja hakkasime sĂ”itma. Kohale jĂ”udes olime suht keset turgu, kui juht ĂŒtles, et oleme kohal (bussi vĂ€ljumiseni 10min). Vaatasin lolli nĂ€oga otsa ja kĂŒsisin, et kus see buss siis on, ta ĂŒtles, et ju tuleb. Nojah, mis ma ikka vaidlen, Ă€kki tulebki ja lĂ€ksin vĂ€lja. Seal istus ĂŒks tore naine, kellelt kĂŒsisin kohe, et kas ta ka Belize Citysse ja ta vastas ja ehk ju siis buss hilineb. Jutustasin temaga seal ja ostsin veel viimase 17 peeso eest krĂ”pse naljatledes, et snĂ€kk bussi viimase raha eest. Mingi hetk ĂŒks mees tuleb ka meiega jutustama ja nĂ€hes minu piletit laua peal ĂŒtleb, et ma olen vales bussijaamas (1 minut bussi vĂ€ljumiseni aega). ****** pulss 700 palun. Sealt turult lĂ€ksid loksuvad bussid, mis peatuvad igal pool, aga ma maksin nendest 3x rohkem, et minna otse, sest mul oli vaja veel ĂŒhele saarele sama Ă”htu jĂ”uda. See mees helistas kiiresti piletil olevale numbrile ja ĂŒtles, et ĂŒks juba olemasoleva piletiga neiu from Estonia soovib ka bussile. Naine ĂŒtles, et ma kiiresti sinna liiguks, aga see oli 10min taksoga ja mul oli absoluutselt null peesot tĂ€nu snĂ€kkidele ju jĂ€rgi. See mees vĂ”ttis oma taskust 50 ja otsis mulle takso. TĂ€iesti imeline ning milline Ă”nn, et nad selle naisega seal samas juhtusid olema. LĂ”puks sinna Ă”igesse bussijaama jĂ”udes jooksin enamvĂ€hem koos uksega sisse, naine laua taga hakkas naerma, et rahu, rahu.


NĂ”nda ma sealt riigist lĂ”puks vĂ€lja sain peale 5 nĂ€dalat kokkuveedetud aega Mehhikos ning olles vĂ€ga aus, siis ma juba meeletult ootasin rĂ€nnakute jĂ€tkamist uutes kohtades. Mehhiko riigina on vĂ€ga mitmekĂŒlgne ja kihvt ning selle reisi jooksul suutsin ka vĂ€ga, vĂ€ga palju ringi rĂ€nnata ja seda avastada, aga somehow oli kuni lĂ”puni ainuke koht siin Mazunte, kust mul oli kahju lahkuda. ÜlejÀÀnud kohad mulle meeldisid ning olid kĂ”ik ka kuidagi vĂ€ga erinevad, kuid ei pugenud nii sĂŒdamesse. KokkuvĂ”tvalt jĂ€in just avastamise mĂ”ttes oma viie nĂ€dalaga vĂ€ga rahule ning igapĂ€evane pĂ€ike, sinine taevas, uued kohad, inimesed ja vaibid aitasid ka minul taastada enda tavalise oleku, rÔÔmsameelsuse ning armastuse elu ja seikluste vastu, et vĂ”ib edukaks lugeda Mehhiko rĂ€nnakud😊


No comments:

Post a Comment